1. Środki odwoławcze podczas trwania postępowania kontrolnego
Zanim przejdziemy do szczegółowego omawiania środków trzeba ponownie wskazać, iż w zakresie stosowania przepisów dotyczących postępowania kontrolnego w ramach podmiotów prowadzących działalność leczniczą ustawodawca wprowadził pewne ograniczenia. Artykuł 171 u.dz.l. wyraźnie stanowi, iż w przypadku kontroli przeprowadzanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia, wojewodę, podmiot tworzący (np. jednostkę samorządu terytorialnego) czy też podmiot prowadzący rejestr (np. wojewódzkie centrum zdrowia publicznego), organy te zwolnione są w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego z wymogów dotyczących:
a) obowiązku zawiadomienia o zamiarze kontroli, co powoduje, że organ kontroli może ją rozpocząć bez wcześniejszego poinformowania kontrolowanego;
b) obowiązku przeprowadzania kontroli w miejscu i godzinach wykonywania działalności przez kontrolowanego, a zatem kontrola będzie mogła być wykonywana także poza tym miejscem oraz w godzinach innych niż te, w których prowadzona jest działalność (jeśli zatem dla przykładu kontrola rozpoczęłaby się o godzinie 7.00, a rejestracja byłaby czynna od godziny 8.00, działanie pracowników organu kontrolującego byłoby w pełni uzasadnione, a podmiot leczniczy nie miałby realnej możliwości sprzeciwienia się temu);
c) możliwości prowadzenia tylko jednej kontroli w tym samym czasie, co praktycznie oznacza prawo do równoległego prowadzenia kilku kontroli przez organy określone w art. 171 u.dz.l.,
d) ograniczenia czasu trwania kontroli, co skutkuje brakiem ram czasowych dla organu kontrolującego i możliwością prowadzenia czynności kontrolnych przez osoby reprezentujące organy określone w art. 171 u.dz.l. w zasadzie przez dowolną ilość dni.

Brak konieczności stosowania się do wymogów wskazanych powyżej dotyczy wyłącznie podmiotów określonych w art. 171 u.dz.l., zatem powstaje pytanie: jeśli przykładowo na terenie podmiotu leczniczego dwie równoległe kontrole będą prowadzili inspektorzy sanepidu, czy kierownik podmiotu ma realną możliwość reakcji? Jak najbardziej tak. Czynności podejmowanie są bowiem przez organ nieobjęty katalogiem określonym w art. 171 u.dz.l., a zatem kierownik może złożyć sprzeciw wobec czynności kontrolującego, co szerzej zostanie omówione poniżej. Jednocześnie zdaniem Autora komentarza organy określone w art. 171 u.dz.l. nie powinny nazbyt „swobodnie" traktować zapisów wspomnianego artykułu. Kierownik podmiotu leczniczego zawsze ma możliwość powołania się na zbytnią uciążliwość np. dwóch kontroli prowadzonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, wojewodę, podmiot tworzący czy też podmiot prowadzący rejestr, jeśli zakłócają one funkcjonowanie podmiotu leczniczego, co stanowi naruszenie art. 80b u.s.d.g.
Pomimo tego kierownikowi podmiotu wykonującego działalność leczniczą w toku postępowania kontrolnego przysługuje prawo do wniesienia dwóch środków, które można określić mianem odwoławczych, tj.:
1) sprzeciwu – w sytuacji naruszenia konkretnych przepisów prawa;
2) zastrzeżenia – w sytuacji zarzutów podmiotu leczniczego do samego sposobu prowadzenia kontroli lub treści protokołu.
W odniesieniu do pierwszego z nich na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 84c-84d w związku z art. 84a u.s.d.g.), jeśli kontrolę przeprowadza minister właściwy do spraw zdrowia, wojewoda, podmiot tworzący czy też podmiot prowadzący rejestr, kierownik ma prawo wnieść sprzeciw w sytuacji, gdy:
a) kontrolujący podjął czynności bez okazania legitymacji służbowej bądź upoważnienia;
b) kontrola prowadzona jest w oparciu o upoważnienie niezgodne z prawem lub przez osobę niewskazaną lub działającą poza granicami upoważnienia;
c) kontrolujący zaniechał poinformowania podmiotu leczniczego o przysługujących mu podczas kontroli prawach i obowiązkach;
d) kontrola przeprowadzana była pod nieobecność osoby upoważnionej ze strony podmiotu wykonującego działalność leczniczą do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych (upoważnienia udziela kierownik podmiotu).
(...)

Mirosław Narolski