Czy odmowa wypisania skierowania, zaświadczenia przez lekarza jest zgodna z etyką zawodową lekarza? Jak sobie radzić z takimi sytuacjami? Jakie instytucje pomagają w takich przypadkach?
Odmowa wypisania skierowania lub zaświadczenia lekarskiego nie może zostać jednoznacznie oceniona jako zgodna lub niezgodna z zasadami etyki zawodowej.
Wydanie opinii (zaświadczenia) jest wpisane w zawód lekarza (art. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty; tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857). Wystawienie zaświadczenia i skierowania jest uzależnione od oceny lekarza o zasadności ich wystawienia. Nie ma bezpośrednich środków prawnych przysługujących pacjentowi, aby "zmusić" lekarza do wystawienia zaświadczenia lub skierowania.

Pacjent w przypadku, gdy lekarz nie wystawi zaświadczenia lub skierowania może zwrócić się do Rzecznika Praw Pacjenta, który działa w każdym Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia. Do jego kompetencji należy między innymi: przyjmowanie skarg ubezpieczonych na działalność świadczeniodawcy, z którym Fundusz zawarł umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.

Drugą instytucją, do której można złożyć skargę, jest Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej, który ma swoją siedzibę w Okręgowej Izbie Lekarskiej. Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 30, poz. 158 z późn. zm.), odpowiedzialność zawodowa lekarza dotyczy postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii lekarskiej oraz w sytuacji naruszenia przepisów ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Tylko zupełnie niezasadna odmowa wypisania zaświadczenia lub skierowania mogłaby być rozpatrywana w kontekście zgodności z zasadami etyki lekarskiej.