1. Wstęp

Obszar zastosowań filmów korporacyjnych jest bardzo szeroki, służą one zarówno komunikacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Jako narzędzie komunikacji wewnętrznej film korporacyjny prezentuje szpital i jego specjalności, wprowadza nowego pracownika lub buduje przywiązanie pracowników już zatrudnionych. Jest narzędziem umożliwiającym przedstawienie organizacji w ciekawy, nowatorski sposób, wywołujący u odbiorcy określone nastawienie. Film korporacyjny, w prosty sposób prezentując osiągnięcia szpitala i jego plany rozwoju, może wzmacniać komunikację wewnętrzną. Niekiedy przybiera formę kroniki, stanowiąc relację ze szczególnych wydarzeń, konferencji, seminariów, prezentacji wewnętrznych czy milowych kroków w rozwoju, takich jak wprowadzanie nowych metod leczenia.
Do głównych zadań filmu korporacyjnego należy:
– budowanie pozytywnego wizerunku;
– zwiększenie prestiżu instytucji oraz wzmocnienie działań public relations;
– przekazanie informacji w ciekawy, łatwy do zapamiętania i przekonywujący sposób;
– podkreślenie szczególnego charakteru danej okoliczności (gdy film przygotowywany jest np. z okazji jubileuszu).


2. Realizacja filmu

Przy realizacji filmu korporacyjnego należy na początku określić cele danego projektu i dokładnie zdefiniować jego odbiorców, aby jak najlepiej dostosować styl realizacji do oczekiwań i rezultatów. Nie jest możliwe, aby jeden film „załatwił" wszystkie płaszczyzny komunikacji szpitala, tzn. wykorzystanie jednego filmu zarówno w komunikacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie produkcji filmu firmie specjalizującej się w tym obszarze. Istotne jest, by ze strony szpitala projekt koordynowała jedna osoba. Produkcja profesjonalnego filmu jest zadaniem kosztownym, warto jednak pamiętać, że dobrze zrealizowany film posłuży kilka lat. Praktykowaną metodą jest zebranie części budżetu od sponsorów, np. przy okazji jubileuszu szpitala.
Przekaz – film korporacyjny powinien mieć profesjonalny charakter, dlatego należy pamiętać o takich elementach jak:
– dobór odpowiedniej grafiki, najlepiej takiej, która zwróci uwagę nie tylko przyciągającą kolorystyką, ale także motywem; tu dobrym przykładem jest film skierowany do pacjentów Szpitala Położniczo-Ginekologicznego Ujastek z Krakowa, którego treść jest przerywana dopasowaną do niego grafiką, spójną z wizerunkiem tej placówki (http://znakomici.pl/realizacje/28-centrum-medyczne-ujastek-film-reklamowy-film-korporacyjny-2009.html);
– konwencja filmu, zgodna z tym, co jest już zamieszczone na stronie internetowej, tak aby wszystko stanowiło spójną całość nawiązującą do wizerunku i charakteru organizacji. Przykładem filmu zgodnego z wizerunkiem kreowanym i wzmacnianym od lat jest film Medicover promujący szpital tej marki (http://www.medicover.com/plpl/szpital/580,Zobacz-film-o-Szpitalu-Medicover.htm).
Ścieżka dźwiękowa – dobrze dobrana ścieżka przyciąga uwagę odbiorcy, podkreśla ważne elementy, jednocześnie nie zakłócając odbioru całości.
Dynamika – dobry film korporacyjny powinien być dynamiczny i od samego początku przykuwający uwagę. Należy pamiętać, że pierwsze pięć sekund decyduje o sukcesie lub porażce tego typu produkcji. Przykładem filmu skierowanego do pacjentów, dynamicznego i przekonywującego jest cytowany już film Szpitala Położniczo-Ginekologicznego Ujastek, który zawiera wszystkie istotne z perspektywy pacjenta informacje.
Scenariusz – na etapie tworzenia scenariusza warto przekazać wszelkie ciekawe materiały i informacje będące w posiadaniu szpitala, świadczące o jego historii i osiągnięciach. Zazwyczaj jest mnóstwo treści, które chcemy przekazać, wiele osób, które mogą lub powinny się w filmie wypowiedzieć, itd. Zadaniem reżysera jest uświadomienie i przekonanie, że w filmie nie da się pokazać wszystkich i wszystkiego. Dobry film ma motyw przewodni, który porządkuje film i czyni go ciekawą opowieścią.

Przykład:
Film korporacyjny Centrum Zdrowia Dziecka z okazji jubileuszu 30-lecia:
• motyw przewodni – 6-letni chłopiec, pacjent szpitala, który jest zarazem narratorem filmu, opowiada swoją historię choroby i leczenia w Centrum Zdrowia Dziecka;
• archiwalne zdjęcia z budowy szpitala;
• wypowiedź pierwszej dyrektor szpitala i aktualnego dyrektora;
• wypowiedzi lekarzy i pielęgniarek;
• wypowiedzi pacjentów i ich rodziców;
• konwencja – skupienie się na tym, czym jest Centrum Zdrowia Dziecka dla występujących w filmie osób (z ich perspektywy), jaką rolę w ich życiu pełni (human stories), zdecydowane odejście od natłoku informacji stricte medycznych i liczbowo-statystycznych (konwencja wymuszona zastosowaniem filmu).
(...)

Fragment komentarza zamieszczonego w całości w publikacji Serwis Prawo i Zdrowie