W sektorze przedsiębiorstw przemysłowych nastąpił nieznaczny wzrost w porównaniu z latami 2011 - 2013 kiedy innowacje wprowadziło 18,4 procent tych przedsiębiorstw, ale spadek w sektorze usług, gdy było to 12,8 procent. 

Jak wynika ze środowego (30 września 2015) komunikatu Urzędu, nowe lub istotnie ulepszone innowacje produktowe lub procesowe wprowadziło 17,5 procent przedsiębiorstw przemysłowych i 11,4 procent przedsiębiorstw z sektora usług (w latach 2011 - 2013 odpowiednio 17,1 procent i 11,4 procent). 

"W ramach innowacji produktowych, nowe lub istotnie ulepszone wyroby wprowadziło 10,7 procent przedsiębiorstw przemysłowych, natomiast nowe lub istotnie ulepszone usługi – 4,7 procent przedsiębiorstw z sektora usług. Spośród innowacji procesowych przedsiębiorstwa przemysłowe najczęściej wdrażały nowe metody wytwarzania wyrobów i usług (10 procent), a podmioty w sektorze usług – nowe metody wspierające procesy w przedsiębiorstwach (6,1 procent)" - napisano w komunikacie. 

Najwięcej przedsiębiorstw, które wprowadziły innowacje produktowe lub procesowe, to firmy farmaceutyczne produkujące podstawowe substancje farmaceutyczne, leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne - to 45,6 procent wszystkich innowacyjnych przedsiębiorstw.

Czytaj: 95 mln euro na projekty badawcze w zakresie farmacji>>>

Kolejne, to przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją chemikaliów i wyrobów chemicznych (38,9 procent). 

W sektorze usług najwięcej innowacji było w firmach ubezpieczeniowych, reasekuracjnych oraz funduszach emerytalnych - 64,8 procent, w firmach zajmujących się badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi - 33,6 procent.
Spośród innowacji organizacyjnych przedsiębiorstwa przemysłowe wprowadzały najczęściej nowe procedury organizacyjne (6,2 procent), natomiast podmioty w sektorze usług – nowe metody podziału zadań i uprawnień decyzyjnych (7,3 procent). 

Z innowacji marketingowych w przemyśle najwięcej przedsiębiorstw wprowadziło zmiany w projekcie/konstrukcji lub opakowaniu wyrobów lub usług (4,4 procent), a w sektorze usług – w nowych mediach lub technikach promocji produktów (5,4 procent). 

GUS podał, że nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych w 2014 roku wyniosły 246 mld 21,6 mln zł, a w przedsiębiorstwach z sektora usług – 129 mld 95,2 mln zł. 

W przedsiębiorstwach przemysłowych dominowały nakłady inwestycyjne, które stanowiły 75,3 procent wszystkich nakładów na innowacje. Przedsiębiorstwa z sektora usług najwięcej środków przeznaczyły na inwestycje (43,2 procent) oraz na działalność badawczo - rozwojową (22,7 procent). 

Nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz w sektorze usług finansowane były głównie ze środków własnych (69,2 procent ) nakładów na innowacje w przedsiębiorstwach przemysłowych i 67 procent w sektorze usług). (pap)