Autor przypomina, że podczas zbierania materiałów do pierwszego wydania książki w roku 2009 w Polsce działało 15 568 zakładów opieki zdrowotnej, w tym 11 725 niepublicznych, stanowiących 75 procent wszystkich jednostek. Natomiast w grudniu 2014 roku liczby te wynosiły odpowiednie: 19 310 i 17 052, co oznacza wzrost o 20 procent wszystkich jednostek ochrony zdrowia. Jednostki niepubliczne stanowią już 88 procent wszystkich jednostek.

Autor podkreśla że spowolnienie gospodarcze w ostatnich latach, sprawiło, że przyrost publicznych pieniędzy na ochronę zdrowia nie jest tak duży jak wcześniej, co oznacza to, że marże, jakie mogą uzyskiwać dostarczyciele usług, są coraz niższe.

„Niższe marże to nic innego jak coraz większe kłopoty jednostek, którym trudniej będzie generować zysk, inwestować i rozwijać się, a czasami po prostu wiązać koniec z końcem. Większa liczba aktorów w systemie oznacza także zwiększenie poziomu komplikacji relacji zachodzących między nimi. Więcej czasu zajmuje zrozumienie tych relacji, nadążanie za zmianami. I tego czasu zaczyna coraz bardziej brakować” – czytamy we wstępie do publikacji.

Na pogorszenie się warunków funkcjonowania na rynku medycznym wpływa mają, według autora, także zmieniające się warunki prawne, wśród których za najistotniejsze trzeba uznać wejście w życie ustawy o działalności leczniczej, globalne problemy gospodarcze, a także zmiany demograficzne i czynniki technologiczne.

„Z pewnością systemowi nie pomaga sposób, w jaki Narodowy Fundusz Zdrowia kupuje usługi medyczne. Jakkolwiek byśmy nie chcieli nazywać stosowanych metod, sprowadzają się one do tego, że im więcej procedur jest wykonywanych, tym większe są (powinny być, bo wprowadzono limity) zarobki dostarczycieli usług. Nie opłaca się robić dobrze, opłaca się robić dużo. To zasadniczy błąd publicznego płatnika, błąd, który powoduje całą masę perturbacji i problemów w systemie. Jest to też jedna z głównych przyczyn powstawania coraz szybciej rosnących kolejek” – wniosku redaktor publikacji.

Jest to drugie, rozszerzone wydanie książki, które zostało wzbogacone zostało między innymi o wiele dodatkowych studiów przypadków, ukazujących codzienne problemy zarządcze i możliwości ich rozwiązania. Przykłady te zawierają odwołania do doświadczeń międzynarodowych i polskich publicznych i niepublicznych podmiotów leczniczych oraz organizacji zajmujących się świadczeniem usług zdrowotnych i obrotem lekami.



 

Książka w przystępny sposób przedstawia złożoną rzeczywistość ochrony zdrowia. Podaje sposoby rozwiązywania problemów organizacyjnych ochrony zdrowia, opisuje istotne elementy składające się na organizację ochrony zdrowia oraz wskazuje różnorodne przykłady narzędzi zarządczych.

W publikacji zaprezentowano między innymi system ochrony zdrowia oraz instytucje funkcjonujące w jego ramach, charakterystykę podmiotów leczniczych i źródła ich finansowania, a także metody zakupu usług zdrowotnych, rynkowe i nierynkowe uwarunkowania funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, przedsięwzięcia, plany i narzędzia zarządcze zastosowane w organizacjach ochrony zdrowia, zmiany w zakresie liczby zakładów i świadczeń zachodzące w ostatnich latach w polskim systemie ochrony zdrowia, a także problemy dotyczące restrukturyzacji organizacji działających w tym sektorze  oraz wyzwania, przed którymi stoi system ochrony zdrowia w Polsce.

W części pierwszej omówiona jest organizacja opieki zdrowotnej i uwarunkowania jej działania, w drugiej – określanie położenia organizacji, w trzeciej – realizacji wizji organizacji. Czwarta część zatytułowana jest – zasoby organizacji, piąta dotyczy wymiarów efektywności zarządzania, a szósta – jakości w ochronie zdrowia.

Publikacja przeznaczona jest dla menedżerów ochrony zdrowia: dyrektorów szpitali i zakładów ambulatoryjnych, a także pielęgniarek oddziałowych, ordynatorów i kierowników oddziałów i innych komórek. Zainteresuje również studentów studiów podyplomowych z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz zdrowia publicznego. Część siódma dotyczy perspektyw związanych ze zmianami n a rynku świadczeniodawców i świadczeń zdrowotnych.

Książka dostępna jest w księgarni Profinfo.

Informacja o redaktorze:

Dr Marcin Kautsch - konsultant i trener z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia; zajmuje się zarządzaniem strategicznym, procesami przekształceń, restrukturyzacji, rynkiem prywatnej opieki zdrowotnej, oceną zakładów opieki zdrowotnej, innowacyjnymi zamówieniami publicznymi i problematyką energii w szpitalach oraz badaniami w zakresie zarządzania opieką zdrowotną; współautor i koordynator międzynarodowych projektów finansowanych przez Bank Światowy, USAID, Komisję Europejską oraz programów krajowych o charakterze szkoleniowym i doradczym; autor i współautor programów badawczych, publikacji oraz ekspertyz z zarządzania w ochronie zdrowia; ekspert programu ramowego Komisji Europejskiej "Horyzont 2020" w obszarze Badania i Innowacje.