Serwisy Wolters Kluwer SA
Nasze strony:
Ochrona zdrowia Szybki dostęp do informacji prawnej

Zdrowie

Rozwija się sektor innowacji w medycynie

Sektor innowacji z zakresu medycyny rozwija się na świecie w tempie około 10 procent rocznie – mówi Marcin Bruś, ekspert ds. komercjalizacji w Genomtec. Dodaje, że inwestowanie w innowacje w Polsce wymaga dużej świadomości ryzyka i cierpliwości. W Polsce wciąż istnieje wiele barier związanych z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań.
Warto wiedzieć: Technologia to tylko część sukcesu, zrozumienie potrzeb i dystrybucja to dwa pozostałe elementy. Do tego jest to wyścig, ten rynek rośnie około 10 procent rocznie, wzrosty są imponujące, w wyścigu potrzebne jest tempo i nie każdy jest na nie gotowy.
Dla menedżerów

– Innowacje z zakresu medycyny są dosyć specyficzne i kosztowne. Wymagają cierpliwych i świadomych inwestorów, gotowych zaakceptować wyższe ryzyko i dłuższy czas zwrotu inwestycji, natomiast ten zwrot może być imponujący – zapewnia w rozmowie z agencją Informacyjną Newseria Innowacje Marcin Bruś, ekspert ds. komercjalizacji w firmie Genomtec, która dostarcza innowacyjne rozwiązania dla personelu medycznego.

Ekspert zaznacza, że oprócz podwyższonego ryzyka każdy przedsiębiorca operujący na rynku medycznych innowacji musi mieć świadomość wielu barier, jakie może napotkać. Według badań „Innowacyjność w sektorze ochrony zdrowia w Polsce” kraj nasz ma jeden z najdłuższych procesów decyzyjnych dotyczących dopuszczenia innowacyjnej terapii medycznej na rynek. Taki proces trwa w Polsce ponad 2 lata. Dla porównania w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Francja, Holandia, Niemcy czy Wielka Brytania, proces ten trwa od pół roku do roku. Sumaryczny Indeks Innowacyjności w Polsce, obejmujący różne obszary innowacyjności, takie jak motory innowacji, działalność przedsiębiorstw czy efekty działalności innowacyjnej, wynosi zaledwie 0,313 (w skali od 0 do 1). Dla całej Unii średnia przekroczyła 0,55. To nie są jedyne bariery związane z wejściem na rynek.

– W tym biznesie trzeba mieć świadomość, na jakie rynki możemy wchodzić, jakie są ograniczenia patentowe. Najważniejsze jest unikanie arogancji i skupienie się na technologii, ważne jest pozyskanie takich partnerów, którzy pomogą zrozumieć rynek. Trzeba obsesyjnie dbać o każdy szczegół zrozumienia rynku i konsumenta – jaką cenę są gotowi zapłacić, gdzie jest deficyt, gdzie pojawia się ból, który moglibyśmy złagodzić, jaki problem możemy rozwiązać – tłumaczy Marcin Bruś.

Doświadczenia w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynek medyczny możemy się uczyć od Amerykanów. Jak wynika z raportu Pharmaceutical Research and Manufacturers of America w 2015 roku największe koncerny farmaceutyczne w Stanach Zjednoczonych wydały blisko 59 mld dolarów na badania i rozwój. W efekcie od 1999 roku zaproponowano ponad 100 nowych terapii medycznych, 550 nowych leków, a w chwili obecnej są prowadzone badania nad ponad 7300 nowymi substancjami.

  Medyczne innowacje są szansą dla Polski Medyczne innowacje są szansą dla Polski 07-04-2016 Szkolenie

– Na początku posiłkujemy się aniołami biznesu, osobami, które mają doświadczenie w biznesie i podobnych inwestycjach, taka grupa w Polsce powstaje. Później, kiedy następuje etap prototypu, posiłkujemy się funduszami, patrzymy oczywiście również na środki publiczne, aby móc rozłożyć ryzyko – mówi Marcin Bruś z firmy Genomtec.

Zanim pomysł stanie się komercyjnym sukcesem, musi przejść przez cztery fazy cyklu tworzenia innowacji: faza odkrycia, faza rozwoju idei, faza przyspieszenia i skalowanie. Jak wynika z badań „Innowacyjność w sektorze ochrony zdrowia w Polsce” z 2016 roku przeprowadzonych przez Instytut Innowacyjna Gospodarka na 1000 pomysłów przypadają zaledwie 3 wdrożenia oraz tylko 1 z sukcesem.

– Wbrew pozorom technologia to tylko część sukcesu, zrozumienie potrzeb i dystrybucja to dwa pozostałe elementy. Do tego jest to wyścig, ten rynek rośnie około 10 procent rocznie, wzrosty są imponujące, w wyścigu potrzebne jest tempo i nie każdy jest na nie gotowy – podsumowuje ekspert Genomtec.

Newseria

Magdalena Okoniewska
lista dokumentów
 

Produkty polecane

Zdrowie publiczne

Książka obejmuje pełny wykład z zakresu zdrowia publicznego. Omówiono w niej m.in.: wybrane...
Cena: 139.00

Zatrudnianie w podmiotach leczniczych

Szczególne uwarunkowania zatrudnienia w podmiotach leczniczych dotyczą zwłaszcza interesów osób...
Cena: 149.00

Leksykon prawa medycznego

W publikacji w sposób encyklopedyczny wyjaśniono najważniejsze pojęcia z zakresu prawa medycznego i...
Cena: 149.00
Promocja: 134.10 zł

Więcej na temat

Innowacje polskiej farmacji w neuromedycynie ze wsparciem NCBiR

24-03-2016
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wydało pozytywną rekomendację na temat ustanowienia programu sektorowego INNO-NEURO-PHARM, na rzecz wspierania innowacji w polskiej w farmacji, w szczególności w obszarze neuromedycy. Inicjatorami działania są wspólnie: Polska Platforma Innowacyjnej Neuromedycyny i Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego.

 

 

Czytaj kolejny
artykuł

Rzecznik Praw Obywatelskich: areszt to nie miejsce dla chorych psychicznie