Odpowiedź:

Rozwiązanie umowy, a następnie zawarcie nowej oznacza, iż w świetle nowej umowy nie dochodzi do "wzrostu" wynagrodzenia określonego w tej umowie, co może powodować trudności w wykazaniu prawidłowego wykorzystania środków przekazanych na podwyżki przez NFZ. Odnośnie do drugiej kwestii - stanowisko z dnia 23 września 2015 r. wskazuje na objęcie środkami wyłącznie osób zatrudnionych na zastępstwo pielęgniarek i położnych przebywających na urlopach wychowawczych i na urlopach bezpłatnych, nie zaś przebywających na L4.

Uzasadnienie:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1400 z późn. zm.) - dalej r.o.w.u. jest aktem prawnym regulującym zasady wykonywania umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Biorąc pod uwagę delegację ustawową, trudno uznać je za źródło prawa pracy. Tym samym nie daje ono odpowiedzi na pytanie którym pielęgniarkom przysługuje przyrost wynagrodzenia, lecz według jakich zasad Narodowy Fundusz Zdrowia przekazuje świadczeniodawcy środki na ten przyrost. Rozdział środków uzyskanych na ten cel, zgodnie z § 2 ust. 4 r.o.w.u., pozostawiony jest do decyzji pracodawcy, który to przepis ma zastosowanie do POZ na podstawie § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1628).
W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z kontynuowaniem udzielania świadczeń przez tę samą pielęgniarkę/położną, lecz w oparciu o nową umowę. Zawarcie nowej umowy oznacza zaś przyznanie pielęgniarce/położnej całkiem nowego wynagrodzenia, które nie istniało w dacie 1 stycznia 2016 r. Nie istnieje więc w tym przypadku punkt odniesienia w postaci "wzrostu wynagrodzenia". Okoliczność ta ma zaś znaczenie z tego względu, iż płatnik, jakim jest Narodowy Fundusz Zdrowia, uprawniony jest do kontroli prawidłowości wykorzystania przez świadczeniodawcę dodatkowych środków, celem przyznania tych środków jest zaś ‘wzrost’ wynagrodzenia pielęgniarki/ położnej.
Odnośnie drugiej kwestii wskazać można treść stanowiska z dnia 23 września 2015r. w sprawie § 2 r.o.w.u. Minister Zdrowia sprecyzował jednak, iż przekazując informację o liczbie zatrudnionych pielęgniarek świadczeniodawca winien uwzględnić, że § 2 ust. 1 i 2 r.o.w.u.:
1) nie obejmuje pielęgniarek i położnych wykonujących zawód u podwykonawcy;
2) obejmuje pielęgniarki i położne przebywające na zwolnieniach chorobowych i na zasiłkach rehabilitacyjnych;
3) obejmuje pielęgniarki i położne przebywające na urlopach macierzyńskich, urlopach rodzicielskich albo osoby zatrudnione na zastępstwo tych osób;
4) obejmuje wyłącznie osoby zatrudnione na zastępstwo pielęgniarek i położnych przebywających na urlopach wychowawczych i na urlopach bezpłatnych.
Wnika stąd, iż w przypadku pielęgniarki przebywającej na L4, zachowuje ona prawo do środków na zwiększenie wynagrodzenia, nie ma ich natomiast pielęgniarka zatrudniona na jej zastępstwo (interpretacja wskazuje na objęcie środkami wyłącznie osób zatrudnionych na zastępstwo pielęgniarek i położnych przebywających na urlopach wychowawczych i na urlopach bezpłatnych).

Iwona Kaczorowska-Kossowska, autorka współpracuje z Lex Ochrona Zdrowia
Odpowiedzi udzielono 30.03.2016 r.