Projekt zakłada zmianę treści całego załącznika nr 5 do rozporządzenia ministra zdrowia z 24 marca 2013 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2016. poz. 86) - Wykaz Świadczeń Gwarantowanych Nocnej I Świątecznej Opieki Zdrowotnej Oraz Warunki Ich Realizacji.

W pierwszej kolejności wskazać jednakże należy, że rozdzielono zakresy świadczeń gwarantowanych (dotychczas ujęte w sposób jednolity) na te realizowane tylko w warunkach ambulatoryjnych oraz takie, które mogą być realizowane zarówno w warunkach ambulatoryjnych jak i w miejscu zamieszkania świadczeniobiorcy.

Jak deklaruje ustawodawca, ma to wynikać z danych przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, które pokazują, że świadczenia realizowane w miejscu zamieszkania świadczeniobiorcy w ostatnim roku stanowiły 4 procent wszystkich świadczeń udzielonych w ramach NiŚOZ. Oznacza to, że konieczność utrzymywania zespołów wyjazdowych nie jest konieczna na obszarze działania wszystkich podmiotów leczniczych – dostępność takich zespołów ma być zagwarantowana z uwzględnieniem zapotrzebowania na takie świadczenia w danym regionie.

Konsekwentnie warunki, jakie ma spełniać świadczeniodawca określono oddzielnie dla tych, którzy będą organizować zespoły wyjazdowe, jak i dla tych, którzy nie będą realizować kontraktu w tym zakresie. Przykładowo, świadczeniodawca nie posiadający zespołu wyjazdowego nie musi zapewniać swojemu personelowi (bo i w jakim celu?) dostępności torby lekarskiej do udzielania świadczeń w miejscu zamieszkania pacjenta, lub też neseseru pielęgniarskiego z wyposażeniem niezbędnym do udzielania świadczeń w warunkach domowych. W pozostałym zakresie warunki realizacji świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie uległy zmianie.

 
 

W załączniku uwzględniono również zmianę ustawową polegającą na umożliwieniu szpitalom realizowania kontraktów w zakresie NiŚOZ - przepisy musiały ten nowy stan prawny uwzględnić. Tym samym, dotychczasowy obowiązek zapewnienia opieki w przypadku stanu nagłego do czasu przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego zmodyfikowano poprzez dodanie zapisu „lub [do czasu - przyp. autora] przekazania świadczeniobiorcy pod opiekę Szpitalnego Oddziału Ratunkowego lub Izby Przyjęć” - wszakże szpitale udzielające świadczeń z zakresu NiŚOZ to te posiadające w swoich strukturach SOR lub IP.

Jednocześnie przewidziano, że szpitale mogą łączyć udzielanie świadczeń NiŚOZ ze swoim „zwykłym” tokiem pracy - w sposób określony w przepisach porządkowych (a więc w sposób przewidziany w aktach wewnętrznych) szpitala. Ma to pozwolić świadczeniodawcom na samodzielne - a zatem optymalne - zaplanowanie prac swojego personelu, z uwzględnieniem warunków panujących w placówce i z poszanowaniem podstawowych potrzeb normalnego toku pracy.

Planowany termin wejścia w życie zmian rozporządzenia to 1 lipca 2017 roku- data ta jest skorelowana z wejściem w życie ustawy o sieci szpitali.

Źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl