Serwisy Wolters Kluwer SA
Nasze strony:
Ochrona zdrowia Szybki dostęp do informacji prawnej

Zdrowie

Kampania edukacyjna na rzecz świadomego podejścia do żywienia

Instytut Żywności i Żywienia prowadzi kampanię edukacyjną pod hasłem: „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!”. Jej celem jest przekonanie Polaków do porównywania etykiet, dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów oraz świadomego podejścia do żywienia.
Warto wiedzieć: Tylko co trzeci Polak sprawdza datę ważności na produkcie i jest to najczęściej sprawdzana informacja. To efekt niedostatecznej wiedzy na temat tego, co oznaczają informacje umieszczone na produkcie i jak można je przełożyć na wybór zdrowszej żywności.
Dla lekarzy Dla menedżerów

Mimo prowadzonych w ostatnich latach licznych działań edukacyjnych na rzecz zwiększenia świadomości Polaków na temat wartości odżywczej produktów, konsumenci wciąż mają duże problemy z rozumieniem treści umieszczanych na etykietach.

Wyniki badań „Eksploracja postaw związanych ze zdrowym odżywianiem w kontekście czytania etykiet”, których przeprowadzenie zlecił w 2016 roku Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), wskazują, że konsumenci nie radzą sobie z interpretacją informacji o wartości odżywczej umieszczanych na etykiecie, a także z odnoszeniem ich do swojego sposobu żywienia. W efekcie, ulegając dotychczasowym nawykom, kupują takie same produkty, nie zwracając uwagi na ich wartość odżywczą.

– Niestety, w większości przypadków, konsumenci robiąc zakupy spożywcze, czynią to schematycznie i często w pośpiechu. Stojąc przed półką sklepową z całą paletą często tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybierają zwykle te same co zawsze produkty, bo tak im prościej, wygodniej i – w ich przekonaniu – bezpieczniej. Sięgają po produkty już sprawdzone, do których nie mają wątpliwości. Ale kupując produkty rutynowo, nie zwracają uwagi na informacje na etykiecie. A przecież to właśnie one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść – podkreśla profesor Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Jak wynika z badań, dla konsumentów jednym z ważniejszych elementów etykiety jest wykaz składników, w praktyce jednak niewiele osób ma nawyk jego sprawdzania. Konsumenci mają również świadomość, że na opakowaniu znajduje się tabela wartości odżywczej, ale zdecydowana większość kupujących nie zwraca na nią uwagi. Wynika to najczęściej z braku wiedzy, co oznaczają poszczególne elementy tabeli oraz w jaki sposób przełożyć zawarte tam informacje na swoje żywienie i wybór produktów. Mimo wszystko, w opinii konsumentów, dobrze jest być świadomym tego, co się je. Patrzenie jednak na jedzenie tylko z perspektywy zdrowego odżywiania kojarzy się z ograniczeniami, wyrzeczeniami, brakiem przyjemności, czasami wręcz obsesją. Zjawisko „smart shoppingu” w Polsce zdaje się więc dopiero raczkować.

  Dowiedz się więcej 0,00
Bezpieczeństwo żywności i żywienia. Komentarz [EBOOK PDF]
Szymecka-Wesołowska Agnieszka,Wojciechowski Paweł,Balicki Andrzej Darmowa dostawa od 50zł Darmowa dostawa już od 50 zł Sprawdź 

 

Rozpoczęta przez Instytut Żywności i Żywienia kampania ma dlatego szczególnie zwracać uwagę na trzy składniki, które znajdują się w produktach: cukry, sól i tłuszcz. Pokazać, że często produkty tej samej kategorii, ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą i że należy wybierać te, które mają mniej cukrów, soli, tłuszczu. Nadmierne spożycie tych składników negatywnie wpływa na zdrowie nasze i naszych bliskich, a dzięki świadomemu podejściu do zakupów będziemy mogli oszczędzić sobie i swoim bliskim ryzyka rozwoju wielu chorób.

– Co chwilę słyszymy, że nadmierne spożycie cukru, soli i tłuszczu negatywnie wpływa na nasze zdrowie i jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych u dorosłych, a co gorsza także dzieci. Mimo to nie bardzo wiemy od czego zacząć, by ograniczyć ilość tych składników w codziennej diecie. Dlatego poprzez naszą kampanię chcemy pokazać, że zmiana wcale nie musi być trudna i powinna zacząć się już przy sklepowej półce. Na początku pewnie poświęcimy trochę więcej czasu, aby dokładnie przeanalizować umieszczone na produktach informacje, ale z czasem zaczniemy to robić sprawniej, a co najważniejsze odruchowo – dodaje dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Ogólnopolska kampania „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!” zaplanowana na pierwszy kwartał 2017 roku, kierowana jest do osób decydujących o zakupach produktów żywnościowych dla siebie i rodziny w gospodarstwach domowych.

W głównych stacjach telewizyjnych oraz stacjach tematycznych emitowane będą spoty zachęcające do porównywania etykiet i wybierania produktów z mniejszą zawartością soli, cukrów i tłuszczu. Natomiast w największych miastach Polski, na tablicach typu citylight, pojawią się plakaty kampanii. Zaplanowana jest również kampania typu display w Internecie.

Powstała także dedykowana kampanii strona internetowa: www.kupujeto.pl, na której można znaleźć materiały poradnikowe na temat czytania etykiet, a także odpowiedzi na wiele pytań, m.in. dotyczących tego, czym jest wartość odżywcza, jak czytać etykiety, dlaczego warto ograniczać spożycie soli, cukrów i tłuszczu.

"Zachowaj równowagę" to realizowany przez Instytut Żywności i Żywienia projekt edukacyjny, którego pełna nazwa brzmi: „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” (2011–2017). Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Jego całkowity budżet wynosi 5 294 000 CHF, z dofinansowaniem strony szwajcarskiej w wysokości 4 500 000 CHF (85 procent kosztów) i z budżetu Ministerstwa Zdrowia (15 procent środków). Partnerami projektu są: Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Polskie Towarzystwo Dietetyki i Instytut „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”.

 

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia

lista dokumentów
 

Produkty polecane

Prawo żywnościowe

Podręcznik omawia podstawowe zagadnienia prawa żywnościowego, jego historię i miejsce w polskim...
Cena: 69.00
Promocja: 62.10 zł

Model odpowiedzialności administracyjnej w prawie żywnościowym

Paweł Wojciechowski – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Rolnego i Systemu Ochrony...
Cena: 99.00
Promocja: 89.10 zł

Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności. Komentarz...

Publikacja jest pierwszym na polskim rynku wydawniczym opracowaniem na temat zasad stosowania...
Cena: 99.96
Promocja: 89.96 zł

Więcej na temat

Ekologia i ekożywność coraz bardziej popularne

11-09-2014
Rolnictwa ekologiczne rozwija się dynamicznie, jednak część konsumentów nadal podchodzi sceptycznie do ekożywności i nie wie, czym różni się ona od zwykłych produktów. W poszukiwaniu żywności ekologicznych warto zwracać uwagę na obecność na etykiecie logotypu euroliścia, który świadczy o spełnieniu rygorystycznych wymogów przez producentów i przetwórców.

 

 

Czytaj kolejny
artykuł

Ponad 363 tysięcy zachorowań i podejrzeń grypy w minionym tygodniu