Projekt ruszył w październiku 2016 roku i trwał do maja 2017. Był realizowany wspólnie z Urzędem Miasta Łodzi. Niezbędne systemy informatyczne oraz urządzenia medyczne dostarczyła firma Comarch, natomiast łódzkie centrum medyczne było odpowiedzialne za kwalifikację pacjentów do programu oraz realizację badań. Każdy pacjent był pod stałym nadzorem Centrum Zdalnej Opieki Medycznej w Krakowie, które reaguje na wszelkie nieprawidłowości wykryte podczas badań wykonywanych przez pacjenta.

W badaniu wzięło udział 225 mieszkańców Łodzi; 135 kobiet i 90 mężczyzn. Najmłodszy z pacjentów miał 20 lat a najstarszy 93, a średnia wieku przebadanych osób wyniosła 60 lat.

Pacjenci Miejskiego Centrum Medycznego im. dr. Karola Jonschera otrzymali odpowiednie aparaty pomiarowe zgodnie z zaleceniami lekarzy, którzy przeprowadzili z nimi wcześniej wywiady na temat stanu zdrowia.

Podopieczni mogli w warunkach domowych monitorować parametry takie jak ciśnienie tętnicze krwi, masę ciała, temperaturę, saturację oraz wydolność płuc i poziom cukru we krwi. Pacjenci zostali objęci także telemonitoringiem kardiologicznym oraz opieką pulmonologiczną i diabetologiczną. Przez okres od 1 dnia do 6 miesięcy mogli wykonywać odpowiednie badania i pozostać pod monitoringiem personelu medycznego w Miejskim Centrum Telemedycznym (Centrum Zdalnej Opieki Medycznej w Krakowie).

 [-DOKUMENT_HTML-]

- Zdalna opieka medyczna oraz telemedycyna to przede wszystkim bezpieczeństwo oraz komfort dla pacjentów albowiem są oni pod stałą obserwacją ratowników medycznych.  Urządzenia Comarch są tak skonstruowane, że pacjenci mogą samodzielnie alarmować w przypadku złego samopoczucia. Ratownicy natomiast kontaktują się z osobami wymagającymi pomocy w sytuacji, gdy na podstawie wyników badań przesłanych do Miejskiego Centrum Telemedycznego stwierdzą nieprawidłowości – mówi Piotr Piątosa, prezes Zarządu Comarch Healthcare.

W wyniku przeprowadzonej Zdalnej Opieki Medycznej u 51 pacjentów zostały wykryte istotne problemy zdrowotne skutkujące wezwaniem Zespołu Ratownictwa Medycznego (w dwóch przypadkach), skierowaniem do Oddziału Ratunkowego (9 osób), skierowaniem do lekarza rodzinnego (8 osób), konsultacjami (32 osoby).

Natomiast od 1 marca do 23 czerwca 2017 roku objęto 174 uczniów klas I i III badaniami profilaktycznymi z wykorzystaniem Przenośnego Stanowiska Telemedycznego. Usługa Zdalnej Pielęgniarki zapewniła dostęp do danych medycznych zbieranych w trakcie badań w formie elektronicznej poprzez dedykowaną aplikację, do której dostęp miała pielęgniarka szkolna, wychowawca danej klasy, rodzic oraz lekarz (przy odpowiednich dla danej roli uprawnieniach).

Usługa Zdalnej Pielęgniarki na podstawie przeprowadzonych badań bilansowych uczniów, pozwoliła na zebranie danych zdrowotnych oraz ich gruntowną biostatyczną analizę. Uzyskane i opracowane dane stanowią istotny wkład dla decydentów, podejmujących działania z zakresu lokalnej polityk zdrowotnej opartej na dowodach. Przyczyniają się one tym samym do zwiększenia jakości opieki z zakresu medycyny szkolnej dla dzieci i młodzieży objętej pilotażem.

Źródło: Comarch